Points of Interest

  • Café Au Repos des Cyclistes

    Café Au Repos des Cyclistes

    1 - 0.3km - Rooigemlaan

    Op de hoek van de Brugsesteenweg stond Café Au Repos des Cyclistes, de startplek van de allereerste Ronde van Vlaanderen in 1913. Dit café was meer dan een ontmoetingsplek; het was het kloppende hart van de Gentse wielerscene, waar de Ghent Bicycle Club bijeenkwam. De fietsenmaker Frans Demeunynck had hier zijn werkplaats, en vanuit de kamers boven het café regelde Karel Van Wijnendaele de koers. Op 25 mei 1913 vertrok het peloton vol opwinding na het horen van de iconische woorden “Heeren vertrekt!”. Zo begonnen ze aan een historische wielertocht, de Ronde van Vlaanderen.

    Dezer dagen is de startplek van de originele Ronde een failliet verklaard café, café de Kroon.

  • Velodroom Langerbrugge

    Velodroom Langerbrugge

    2 - 9.9km - Velodroompark

    In het hart van Evergem, achter het oude gemeentehuis, lag ooit de befaamde velodroom van Langerbrugge. Tijdens de Eerste Wereldoorlog, in 1915, kon de traditionele Ronde niet plaatsvinden. In plaats daarvan werd er een “alternatieve” Ronde gereden op de piste, waarbij renners 150 kilometer of 450 rondjes draaiden. Hoewel de velodroom slechts een decennium bestond, leeft zijn geschiedenis voort in de Velodroomstraat en de restanten in de omliggende tuinen, een blijvende herinnering aan een roemrijk verleden.

  • Gedenkplaat Karel Van Wijnendaele

    Gedenkplaat Karel Van Wijnendaele

    3 - 91.2km - Burg

    Zonder Torhoutenaar Karel ‘Koarle’ Van Wijnendaele zou er nooit sprake zijn gewest van de Ronde van Vlaanderen en de Flandriens. Van Wijnendaele lanceerde op een eigenzinnige manier de sportjournalistiek in Vlaanderen. In 1912 werd hij door Léon van den Haute aangeworven bij de nieuwe sportkrant Sportwereld. Hij vond dat Vlaanderen net als andere wielernaties nood had aan een wielerwedstrijd met internationale uitstraling en allure. Dit leidde tot de start van de eerste Ronde van Vlaanderen op zondag 25 mei 1913.

    Zijn gedenkplaat hangt op zijn voormalige woning in Torhout, vandaag een Kruidvat. “Heren verzorgt u.”

  • Krantenfragment Sportwereld

    Krantenfragment Sportwereld

    4 - 97.6km - Dokter Roelenslaan

    SportWereld, opgericht in 1912 door Léon van den Haute en Karel Van Wijnendaele, speelde een cruciale rol in de promotie van de wielersport in Vlaanderen. In 1913 organiseerde de krant voor het eerst de Ronde van Vlaanderen, een traditie die voortkwam uit de gewoonte van krantenuitgevers om wedstrijden te organiseren ter promotie van hun uitgaven. In 1939 werd SportWereld overgenomen door Het Nieuwsblad, maar de impact van de krant bleef voortleven. Ter ere van het 100-jarig jubileum van de Ronde van Vlaanderen in 2013 werd in Lichtervelde een groot krantenfragment opgesteld als eerbetoon aan Gilbert Desmet.

  • Gedenkplaat Henri Vanlerberghe

    Gedenkplaat Henri Vanlerberghe

    5 - 97.8km - Statiestraat

    In het hart van Lichtervelde, aan het voormalige woonhuis van Henri “Ritte” Vanlerberghe, prijkt een bronzen gedenkplaat die hulde brengt aan een van de markantste figuren uit de geschiedenis van de Ronde van Vlaanderen.

    Vanlerberghe veroverde eeuwige roem door de eerste Ronde van Vlaanderen na de Eerste Wereldoorlog te winnen in 1919. Met een indrukwekkende voorsprong van 14 minuten kwam hij over de finish, een prestatie die hij volbracht op een geleende fiets na een gedurfde ontsnapping. Onderweg kroop hij met zijn fiets door een trein die stil stond aan een overweg. Dat hij vlak voor de finish aan de velodroom in Gentbrugge nog een pint zou gedronken hebben is jammer genoeg een verzinsel.

  • KOERS Museum van de Wielersport

    KOERS Museum van de Wielersport

    6 - 109.6km - Polenplein

    Het KOERS Museum van de Wielersport in Roeselare is een pelgrimsoord voor wielerliefhebbers, een plek waar de rijke geschiedenis van de fiets en het wielrennen tot leven komt. Gevestigd in een prachtig gerestaureerd gebouw, biedt het museum een uitgebreide collectie fietsen, memorabilia en interactieve tentoonstellingen die de evolutie van de wielersport illustreren. Voor de deur van het museum staat het standbeeld van Jean-Pierre “Jempi” Monseré, een eerbetoon aan de Belgische wielrenner en wereldkampioen die tragisch om het leven kwam in 1971.

  • Standbeeld Odiel Defraeye

    Standbeeld Odiel Defraeye

    7 - 112.3km - Kerkplein

    Op het dorpsplein van Rumbeke staat een indrukwekkend standbeeld van Odiel Defraeye, de eerste Belgische en Vlaamse wielrenner die de Tour de France won. Geboren op 14 juli 1888, veroverde Defraeye op 28 juli 1912 een plek in de wielergeschiedenis door als eerste Belg de gele trui te dragen in Parijs. Het monument toont Defraeye in volle inspanning, als een eerbetoon aan zijn buitengewone prestatie en zijn betekenis voor de wielersport. Defraeye’s overwinning was een inspiratiebron voor de oprichting van de sportkrant Sportwereld en de Ronde van Vlaanderen, die de koers diep verankerd hebben in de Vlaamse identiteit.

  • Wielerpiste Defraeye - Sercu

    Wielerpiste Defraeye - Sercu

    8 - 112.8km - Kwadestraat

    Defraeye won in 1912 als eerste Belg de Tour de France door als eerste aan te komen op de velodroom in het Prinsenpark in Parijs. Bij zijn terugkomst in Rumbeek, richtte Odiel een wielerpiste op. Albert en Patrick Sercu bliezen in de jaren 60 piste nieuw leven in, waarmee ze de erfenis van Defraeye voortzetten.

    De wielerpiste is nog steeds in gebruik. Meer info voor reservaties vind je hier.

  • Drukkerij Strobbe

    Drukkerij Strobbe

    9 - 118.3km - Dirk Martenslaan

    In de schaduw van de iconische Drukkerij Strobbe in Izegem werd de basis gelegd voor de Vlaamse wielerjournalistiek. Hier werd de krant Sportvriend gedrukt, de voorloper van het legendarische Sportwereld. Léon van den Haute, die in 1909 medewerker werd van Sportvriend, startte drie jaar later het concurrerende Sportwereld op, geïnspireerd door deze eerste initiatieven. Als ervaren organisator van wedstrijden en zakenman, zag hij de wederzijdse promotiekansen van een Vlaamse sportkrant en de Ronde van Vlaanderen. Drukkerij Strobbe staat symbool voor de oorsprong van de Vlaamse wielercultuur, waar inkt en zweet samenkwamen om de verhalen van heroïsche renners en epische koersen te vertellen.

  • Begraafplaats Paul Deman

    Begraafplaats Paul Deman

    10 - 146.5km - Sint-Pietersstraat
    (Op het kerkhof rechts, in de “bocht”)

    Paul (Pol) Deman, geboren op 25 april 1889 in Rekkem, groeide uit tot een van de meest legendarische wielrenners van zijn tijd. Zijn carrière kreeg een historische wending in 1913, toen hij de allereerste editie van de Ronde van Vlaanderen won. Deze overwinning legde de basis voor zijn reputatie als een van de eerste echte Flandriens, renner met een onwrikbare wil en een uitzonderlijk doorzettingsvermogen. Paul overleed op 31 juli 1961, maar zijn nalatenschap leeft voort als een symbool van moed, vastberadenheid en de heroïek van het vroege Vlaamse wielrennen.

  • Gedenkplaat Paul Deman

    Gedenkplaat Paul Deman

    11 - 146.8km - Doorniksesteenweg
    (overkant v/d steenweg)

    In het centrum van Outrijve, recht tegenover de feestzaal Alta Ripa, staat een gedenkplaat ter ere van Paul Deman, winnaar van de allereerste Ronde van Vlaanderen in 1913. Na zijn wielercarrière vestigde Deman zich in Outrijve, waar hij een fietsenfabriek oprichtte met het merk Franco-Belge. Ter gelegenheid van de honderdste editie van de Ronde van Vlaanderen werd deze gedenkplaat onthuld, in aanwezigheid van het gemeentebestuur en vertegenwoordigers van Flanders Classics. Het monument, bestaande uit een gezandstraalde foto op een betonnen sokkel, eert zijn bijdragen aan de wielersport en zijn blijvende invloed op de Vlaamse wielercultuur.

  • Nieuwe Kwaremont

    Nieuwe Kwaremont

    12 - 158.1km - Ronse Baan

    Hoewel de moderne Ronde van Vlaanderen bekend en berucht is vanwege de vele “bergs” in de Vlaamse Ardennen, waren de eerste edities voornamelijk vlak. Pas in 1919 werden de eerste hoogtemeters toegevoegd met de opname van de Nieuwe Kwaremont en de Tiegemberg. De huidige Oude Kwaremont, die parallel loopt met de Nieuwe Kwaremont, werd pas in 1973 “ontdekt”.

    De Nieuwe Kwaremont begint in het pittoreske Berchem en voert over een lengte van 2,2 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 4%, waarbij de steilste stukken tot wel 6,7% reiken. Deze helling is een ware test voor elke renner, een plek waar wielergeschiedenis is geschreven en waar de geest van de koers nog steeds leeft.

  • Ronde van Vlaanderenstraat

    Ronde van Vlaanderenstraat

    13 - 160.3km - Ronde van Vlaanderenstraat

    De Ronde van Vlaanderenstraat in Kluisbergen is een eerbetoon aan de rijke geschiedenis en heroïek van de Ronde van Vlaanderen. Deze straat, gelegen in het hart van de Vlaamse Ardennen, is een symbolische plek waar de magie van Vlaanderens Mooiste tastbaar wordt.

    Langs de straat staan gedenkstenen en informatieborden die de verhalen vertellen van de grootste wielerkampioenen en hun prestaties. De Ronde van Vlaanderenstraat is niet alleen een fysieke weg, maar een monumentale viering van een van de meest prestigieuze wielerwedstrijden ter wereld.

  • Standbeeld Karel van Wijnendaele

    Standbeeld Karel van Wijnendaele

    14 - 160.6km - Ronde van Vlaanderenstraat

    Het hoogtepunt van de Ronde van Vlaanderenstraat is het monument voor Karel van Wijnendaele. Op de kasseien voor het monument worden alle Ronde winnaars herdacht.

  • Paterberg

    Paterberg

    15 - 163.5km - Paterbergstraat

    De Paterberg is samen met de Koppenberg een van de twee anachronistische hellingen in het parcours. De steile kasseiklim is een van de meest iconische hellingen in de moderne Ronde van Vlaanderen. Deze klim werd in 1986 speciaal aangelegd door een lokale landbouwer die geïnspireerd (jaloers?) was op de naburige Koppenberg.

    Met een lengte van 360 meter, een gemiddeld stijgingspercentage van 12,9%, en een piek van maar liefst 20,3%, is het een ware beproeving. Hoewel de Paterberg zelden beslissend is voor de uiteindelijke winnaar, dient hij vaak als scherprechter in de finale van de Ronde van Vlaanderen. Het is een plek waar tactiek en uithoudingsvermogen samenkomen, en waar menig wielerdroom is gemaakt of gebroken.

  • Koppenberg

    Koppenberg

    16 - 168.5 km - Koppenberg

    De Koppenberg of bult van Melden is een beruchte kasseiklim in Oudenaarde en is een van de meest gevreesde en iconische hellingen in de Vlaamse wielerklassieker. Met een lengte van 600 meter, een gemiddeld stijgingspercentage van 11,6%, en een maximum van 22%, is de Koppenberg een ware test van kracht en techniek.

    Sinds zijn eerste opname in de Ronde van Vlaanderen in 1976, heeft de Koppenberg talloze renners doen wankelen. De combinatie van steile helling en gladde kasseien maakt deze klim extreem uitdagend, vooral bij nat weer.

  • Centrum Ronde van Vlaanderen

    Centrum Ronde van Vlaanderen

    17 - 174.2km - Markt

    Het Centrum Ronde van Vlaanderen (CRVV) in Oudenaarde is een ware tempel voor wielerliefhebbers en een eerbetoon aan de rijke geschiedenis van de Ronde van Vlaanderen. Gevestigd in het hart van de Vlaamse Ardennen, biedt het CRVV bezoekers een diepgaande blik op de legendarische koers die het DNA van Vlaanderen vormt. Het centrum huisvest een uitgebreide tentoonstelling die de gloriedagen van de Ronde tot leven brengt met historische fietsen, memorabilia en interactieve displays.

    Het CRVV fungeert ook als start- en eindpunt voor tal van fietsroutes die de beroemde kasseien en steile hellingen van de Ronde van Vlaanderen volgen. Bezoekers kunnen hier niet alleen de geschiedenis opsnuiven, maar ook zelf de mythische wegen verkennen waar wielerlegendes hun stempel hebben gedrukt.

  • Velodroom 't Arsenaal

    Velodroom 't Arsenaal

    18 - 210.0 km - Brusselsesteenweg

    Op 21 mei 1911 werd aan het Arsenaal in Gent een velodroom opgericht door de velo- en motorfietsclub “Les Infatigables”. In 1916, toen de Ronde vanwege de oorlog niet op de weg kon plaatsvinden, werden hier in de plaats Rondjes gereden. Met twaalf deelnemers en een afstand van 125 km was het de kleinste editie tot dan toe.

    Na de oorlog, in 1919 en 1923, was de velodroom op ’t Arsenaal, net zoals vandaag, de eindmeet van de Ronde van Vlaanderen.